první elektrifikovaná trať v ČR od roku 1903 - Tábor zajímavosti ze Šumavy
první rakousko-uherská továrna na kolečka k dětským kočárkům - Watzlawick Rejštejn zajímavosti ze Šumavy
jedno z nejstarších slovanských osídlení na našem území - Tasnovice zajímavosti ze Šumavy
největší jednoobloukový most bez táhla na světě - Žďákovský most zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položené nádraží v Česku 995 m n. m. - Kubova Huť zajímavosti ze Šumavy
nejstarší kostel v Bavorsku - kostel Naší milé Paní u Staré kaple, Řezno zajímavosti ze Šumavy
přední evropská seismologická stanice v počtu záznamů – štola Kristýna zajímavosti ze Šumavy

havárie Junkers JU 88A-4/Trop, W.Nr 5641

detailní info

kategorie: vojenské / bitvy
lokalita: klatovsko
GPS: 49°25'46.662"N, 13°12'7.682"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Dne 1. února 1942 v 14:43 hodin odstartoval z letiště Mnichov Riem (Flughafen München-Riem) k přeletu do Benátek bombardér Junkers Ju 88A-4/Trop s továrním označením VI+VO. V tu chvíli je to zcela nový stroj výrobního čísla 5641 varianty, který v licenci vyráběla firma Heinkel. V Mnichově si většinou tyto upravené speciály přebíraly posádky od Lehrgeschwader 1 a přelétávaly s nimi na severoafrické bojiště. Tento stroj ovšem Benátek nedorazil, protože se ztratil už v husté oblačnosti nad Bavorskem a jeho posádka se s nefunkční vysílačkou marně snažila určit svoji polohu. Rozhodla se ještě za soumraku, po čtyřech hodinách letu raději vyskákala na padácích a letadlo ponechala svému osudu. Uffz. Heinz Clohsen, Gefr. Martin Bitriol a Gefr. Hubert Petermann hladce přistáli v okolí obce Ursensollen jižně od Ambergu, ale kapitán letadla Lt. Klaus Bieber se padákem zachytil o vrchol vysokého stromu. Na místo se seběhli místní obyvatelé a paradoxně jej vysvobodil francouzký zajatec, který obětavě na strom vylezl. Celá posádka se poté sešla na radnici v blízkém městě Kastl, kde přespala a ráno bezstarostně odcestovala vlakem zpět do Mnichova. Šetření případu vzalo do rukou Velitelství pořádkové policie v Ambergu, které mělo za úkol nalézt dva kulomety, které posádka vyhodila z paluby letadla a nezvěstné letadlo. Během noci bylo alarmováno četnictvo i vojsko v sousedních okresech, ale pátrání nepřineslo žádný výsledek. Z letiště Vilseck navíc došla zpráva, že letadlo mohlo uletět až 100 km. Následně byli dálnopisem informovány všechny četnická velitelství východně od Ambergu. Dálnopis obdrželo také Velitelství četnictva v Klatovech, které ale po výzvě podřízeným stanicím odpovědělo negativně. Teprve za dva měsíce 1. dubna 1942 ohlásil hajný František Špulák (sloužící na hájovně Bítovech) na četnické stanici v Dolanech nález zříceného letadla v lese hraběte Černína z Chudenic pod vrcholem Doubravy. Četníci z Dolan na místě zajistili vrak letadla a odpoledne dorazila německá komise, která v dalších dnech zajistila odstranění vraku. Posádka měla tentokrát štěstí, ale konce války se nedočkal nikdo z nich. Pilot Oblt. Claus Bieber (28. 5. 1920, Rastenburg) dále létal s Fw. Heinzem Clohsenem (7.11.1920, Köln-Mülheim) u 5./KG 51 a podnikali noční nálety na Anglii až do noci 12.května 1944, kdy jejich Messerschmitt Me 410 sestřelil nad Francií noční stíhač. Oba pohřbili společně na vojenský hřbitov v Beauvais. Uffz. Otto Martin Bitriol (28.  8. 1913, Riesa) zahynul 29. ledna 1944 a Fw. Hubert Pettermann (25. 9. 1922, Hollenstein) padl na Krymu 11. dubna 1944.

havárie Junkers JU 88A-4/Trop, W.Nr 5641 na mapě

místa v okolí

průzkumné pracoviště ČSLA, Doubrava

průzkumné pracoviště ČSLA, Doubrava

kategorie: vojenské / újezdy
lokalita: klatovsko
GPS: 49°25'51.761"N, 13°12'12.085"E

zobrazit více
Doubrava 727 m n. m.

Doubrava 727 m n. m.

kategorie: příroda / vrcholy, rozhledny
lokalita: klatovsko
GPS: 49°25'54.904"N, 13°12'10.133"E

zobrazit více

další místa v okolí