nejmodernější a největší stroj v roce 1911 na výrobu novinového rotačního papíru na světě - Větřní zajímavosti ze Šumavy
první rektorkou Univerzity Karlovy jako první žena od jejího založení - prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D. zajímavosti ze Šumavy
přední evropská seismologická stanice v počtu záznamů – štola Kristýna zajímavosti ze Šumavy
ochranářský koutek Hamižná hora zapsán 16.6.1985 na seznam IUCN - první v ČSSR zajímavosti ze Šumavy
evropská rarita - nejmenší potok upraven k plavení palivového dřeva a i pro voroplavbu - Pohořský potok zajímavosti ze Šumavy
nejvyšší kopec na území bývalého protektorátu Böhmen und Mähren - Javorník 1089 m zajímavosti ze Šumavy
největší jedinec svého druhu v ČR - Lukavický tisovec zajímavosti ze Šumavy

sedačková lanovka Pancíř

detailní info

kategorie: doprava / lanovky
lokalita: špičácko
GPS: 49°9'34.402"N, 13°13'41.273"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Jednosedačková visutá lanová dráha Špičák – Hofmanova Bouda (Hofmanky) – Pancíř je dvouúseková a je to už babička - v provozu je od roku 1970. O lanové dráze na vrchol Pancíře, kde se od roku 1923 nachází turistická chata KČT, se uvažovalo již v polovině 30. let 20. století. Předběžný projekt kabinové lanovky byl vypracován na jaře 1936 firmou Františka Wiesnera z Chrudimi, která již měla se stavbou lanových drah zkušenosti. Padaly v úvahu dvě varianty tras - od nádraží Špičák nebo od železničního tunelu a teoreticky byla zvažována i varianta lanovky přímo ze Železné Rudy. Bohužel k realizaci nedošlo. Projekt dnešní dvouúsekové sedačkové lanovky vznikl v roce 1963 a práce začaly o rok později. Dráha byla vyrobena v roce 1967 národním podnikem Transporta Chrudim (znárodněná Wiesnerova strojírna). Zkušební provoz byla zahájen na konci roku 1970, pravidelný v roce následujícím. Náklady na stavbu dosáhly 16 milionů Kčs. Lanovka na Pancíř se stala první lanovou dráhou vystavěnou na české straně Šumavy. Lanová dráha nje dvouúseková a skládá se tedy ze dvou na sobě nezávislých drah, které na sebe navazují ve střední stanici Hofmanova Bouda a pohon obou úseků je v této střední stanici. Dolní úsek Špičák – Hofmanova Bouda má převýšení 227 m, délku 1483 m. Maximální dopravní rychlost činí 2 m/s, doba jízdy je 12,4 min, přepravní kapacita 327 osob za hodinu, má 134 jednosedaček. Úsek Hofmanova Bouda – Pancíř má převýšení 121 m, délku 1256 m a 114 jednomístných sedaček, maximální rychlost je 2 m/s a jízdní doba 10,5 min. Za krásného počasí můžete spatřit Alpy. Z vrcholu můžete hřebenovou trasou na Můstek, Prenet a pokračovat až do údolí v Nýrsku. Vrátit se můžete do Železné Rudy nebo do zaniklých obcí Nový Brunst, Gerlova huť atp.

sedačková lanovka Pancíř na mapě

sedačková lanovka Pancíř na fotografiích

vrchol Pancíř

vrchol Pancíř

kategorie: příroda
lokalita: špičácko

zobrazit více
sedačková lanovka Pancíř

sedačková lanovka Pancíř

kategorie: doprava
lokalita: špičácko

zobrazit více

místa v okolí

Nebe nad hlavou, klip Olympic

Nebe nad hlavou, klip Olympic

kategorie: kultura a památky / filmová místa
lokalita: špičácko
GPS: 49°9'34.402"N, 13°13'41.273"E

zobrazit více
horská služba Železná Ruda

horská služba Železná Ruda

kategorie: instituce / horská a vodní služba
lokalita: železnorudsko
GPS: 49°9'32.001"N, 13°13'39.421"E

zobrazit více

další místa v okolí