nejvýše položené sídlo v v České republice - Filipova Huť zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položená románská památka v Čechách - kostel sv. Martina, Nicov zajímavosti ze Šumavy
jediné znaky na náhrobnících z křižáckých výprav v ČR - Radomyšl zajímavosti ze Šumavy
nejmodernější a největší stroj v roce 1911 na výrobu novinového rotačního papíru na světě - Větřní zajímavosti ze Šumavy
druhý největší hrad v Čechách po Pražském hradu - Český Krumlov zajímavosti ze Šumavy
jediný hradní most na skále ve střední Evropě - Velhartice zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položené sluneční hodiny v Čechách - Kleť zajímavosti ze Šumavy

havárie Wibault 283T Air France

detailní info

kategorie: kultura a památky / krimi
lokalita: kvildsko
GPS: 49°5'46.041"N, 13°33'14.896"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Dne 24. prosince 1937 letěl šestnáctimístný dopravní stroj  Wibault-Penthoet F-AMYD společnosti Air France na pravidelné lince Bukurešť – Vídeň - Praha - Paříž. Letadlo startovalo z Vídně v 15:55, protože po přistání museli letištní mechanici odstranit defekt podvozku, tak troj , řízený šéfpilotem Čsl. aerolinií šestatřicetiletým Františkem Lehkým, vzlétl vstříc svému neúprosnému osudu se zpožděním v 15 hodin 55 minut a let měl trvat přibližně 1:15 hod. Letoun měl následně 26. prosince pokračovat do Paříže. Protože bylo hlášeno špatné počasí, většina cestujících let raději odřekla a na palubě se kromě pilota Lehkého a radiotegrafisty Astruce nacházel jediný cestující - státní návladní JUDr. Karel Flanderka se vrací z obchodního jednání v Bukurešti do Prahy. Počasí bylo skutečně mizerné a let probíhal bez viditelnosti země v cestovní hladině 1900 m. Radiotelegrafista postupně přešel na spojení na gonio Vídeň, následně Brno a Praha. Letoun se nachází už u Říča, když posádka žádá Ruzyni o zaměření polohy. V 17:30 pražské gonio ohlásilo zaměření 215 stupňů. Posádka v domnění, že se nachází severovýchodně od Prahy, otočila směrem na jihozápad. Pražské gonio vzápětí chybu uvědomilo a ohlásilo letadlu příkaz točit do kurzu 035. Bohužel, bylo to již pozdě a radiotegrafista označil tento kurz za nevěrohodný. Zkušený pilot Lehký v domění, že se nachází v prostoru Prahy zahájil klesání na výšku 1000 m. Jenže se jedná o návrat do až jížních Čech. Letová odchylka činí téměř 120 kilometrů a letadlo se ocitá až nad Sušicí a Kašperskými Horami… Bohužel, profil klesání vedl přímo do Huťské Hory u osady Zhůří, do které letoun narazil v 17:39. Po letounu bylo vyhlášeno pátrání, objeven byl náhodně druhý den v 9.30. Těla mrtvých byla převezena do Prahy a bylo zahájeno vyšetřování, které mělo ovšem dost "nestandardní" průběh. Některé důkazy, jako palubní deník se zápisy rtg Astruce zmizely, stejně tak barozáznam z letounu. Přestože bylo zřejmé, že největší vinu nese obsluha gonia-vrchní adjunkt Živsa, tento nebyl nikdy potrestán. Po okupaci z obav z represí vůči své rodině přijal německé občanství. Ke konci války narukoval k Wehmachtu a později působil jako Funklehrer ve Vídni, později byl převelen do Hradce Králové. Na samém konci války se sice zapojil do odbojové činnosti, ale ani to ho neuchránilo od poválečné vazby za kolaboraci. V letech 1947 - 1954 si odpykával trest odnětí svobody, k odsouzení za havárii F-AMYDu ale již nedošlo a případ byl odložen. Nevyjasnění okolností tragédie dalo příčinu mnoha spekulacím, spojujících tuto tragédii s blížícím se hrozivým přízrakem války. Vynořili se i zprávy o tajných dokumentech, přepravovaných Dr. Flanderkou, majících kompromitovat samotného Hitlera... Zbytky havarovaného letadla jsou uloženy v muzeu Šumavy v Kašperských Horách. Tragédii popisuje i 10 díl seriálu Zmizelá Šumava.

havárie Wibault 283T Air France na mapě

havárie Wibault 283T Air France na fotografiích

místa v okolí

bývalá sklárna Stará Huť

bývalá sklárna Stará Huť

kategorie: kultura a památky / archeopark
lokalita: kvildsko
GPS: 49°5'27.582"N, 13°33'28.919"E

zobrazit více
fotopoint Zhůří

fotopoint Zhůří

kategorie: zábava / fotopoint
lokalita: kvildsko
GPS: 49°5'13.119"N, 13°33'13.524"E

zobrazit více

další místa v okolí