Stavbu mostu přes řeku Radbuzu si vynutila potřeba přístupnosti některých částí města Plzně s oblastí železniční stanice a veškerá doprava se nerealizovala přes Jánského most (u plzeňského pivovaru). Přípravy stavby, zahájené roku 1894 se zdržely o regulaci řeky, např. její nové dno je sníženo o 4 m proti původnímu. Stavba mostu podle projektu Ing. Václava Mencla tedy začala až 4. května 1912. Vzhledem k původnímu povolání tehdejšího plzeňského purkmistra byl jako hlavní stavební materiál zvolen v té době již poněkud archaický kámen. Z něj jsou vyzděny klenby obou oblouků o rozpětí 27,5 m, jejich vyzdívky i jádra a líce pilířů. Beton byl použit pouze do základů. Slavnostní otevření mostu se konalo 28. září 1913 a byl pojmenován po panujícím mocnáři Františku Josefu I. Na mostě byly položeny i koleje pro budoucí tramvajovou trať po dnešní Americké třídě. Roku 1918 byl most přejmenován po presidentovi Spojených států Amerických Woodrowu Wilsonovi. Při rekonstrukci vozovky roku 1934 byly vyjmuty nikdy nevyužité tramvajové koleje. Most byl roku 1939 přejmenován po Karlu IV. a v září 1941 na most Vítězství. Pro změnu roku 1945 byl pojmenován po sovětském diktátoru Stalinovi, ale po bourání jeho kultu osobnosti zase došlo ke změně... Po roce 1990 se vrátil k pojmenování z první republiky (ČSR).
kategorie: instituce
/ infocentra
lokalita: plzeňsko
GPS: 49°44'37.987"N, 13°22'40.390"E
kategorie: kultura a památky
/ muzea, expozice
lokalita: plzeňsko
GPS: 49°44'41.658"N, 13°22'44.108"E
typ: hotel ***
lokalita: sušicko
obec: Jiřičná
kapacita ubytování: 40
cena ubytování: od 330 Kč
typ: chata
lokalita: špičácko
obec: Hamry
kapacita ubytování: 30
cena ubytování: od 390 Kč
kategorie: stravování
/ fast food
lokalita: plzeňsko
GPS: 49°44'35.551"N, 13°22'45.937"E