první rakousko-uherská továrna na kolečka k dětským kočárkům - Watzlawick Rejštejn zajímavosti ze Šumavy
první veřejné pouliční osvětlení v Čechách - Fr. Křižík, Písek zajímavosti ze Šumavy
nejmohutnější zřícenina hradu v Čechách - Rabí zajímavosti ze Šumavy
první použití vozové hradby husity - u Nekmíře zajímavosti ze Šumavy
nejmodernější a největší stroj v roce 1911 na výrobu novinového rotačního papíru na světě - Větřní zajímavosti ze Šumavy
popraven gilotinou v brandenburgské káznici jako úplně poslední oběť – páter Josef Jílek zajímavosti ze Šumavy
prvně použitý lomený gotický oblouk v čechách - kostel Albrechtice zajímavosti ze Šumavy

akvadukt Hadrovec

detailní info

kategorie: kultura a památky / technické
lokalita: domažlicko
GPS: 49°24'58.853"N, 12°52'44.884"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Dne 22. 9.2012 byl pro veřejnost otevřen akvadukt nad železniční tratí číslo č. 184 (Planá u Mariánských Lázní – Domažlice) Na Hadrovci – nedaleko od něj je vlaková zastávka na této trati Havlovice. Téměř přesně pod ním se trať rozevírá a dělí na trať s číslem 180 - Plzeň hl. n. - Česká Kubice st. hr. (Fürth im Wald DB). Dřevěná stavba nahradila původní akvadukt stržený v roce 1984 a je jedinou svého druhu v ČR - nikde jinde totiž neteče voda nad železniční tratí. A nikde jinde nemůžete podél proudící vody v dřevěném akvaduktu projíždět na kole - most je součástí mezinárodní cyklotrasy Praha-Plzeň-Regensburg-Mnichov umožní cyklistům i pěším turistům překonat společně s vodním náhonem železniční trať Plzeň-Česká Kubice. Stavba akvaduktu nebyla jednoduchou záležitostí. Oproti původnímu, který tu stával až do roku 1984, kdy musel být pro zchátralost stržen, je ten nový o zhruba půl metru výše. Právě větší podjezdná výška pod ním umožní průjezd vlaků i po případné elektrifikaci stávající železniční tratě.  Na rozdíl od původního akvaduktu, který měl u koryta na vodu jen úzkou lávku pro pěší se zábradlím, nový akvadukt představuje širší dřevěnou lávku, na níž je přibližně čtvrtina šířky určena k otevřenému průtoku vody a zbylá část slouží pro průchod pěších a cyklistů.  Vodní náhon Teplé Bystřice již od roku 1571 přivádí vodu z povodí Dunaje do povodí Labe a slouží k napájení domažlických mlýnů a příkopu městského opevnění. Teprve v roce 1862 byl náhon přerušen výstavbou železniční trati Fürth im Wald - Plzeň, a tak musela být voda převedena přes trať kovovým akvaduktem. Akvadukt byl stržen až v roce 1984 stržen. Nosnou konstrukci nového akvaduktu tvoří dva lepené dřevěné nosníky délky 24 metrů, mezi nimi je ocelová konstrukce s lávkou i korytem. Stavba vyšla na 4 miliony korun.

akvadukt Hadrovec na mapě

akvadukt Hadrovec na fotografiích

akvadukt Hadrovec

akvadukt Hadrovec

kategorie: kultura a památky
lokalita: domažlicko

zobrazit více

místa v okolí

vlaková zastávka Havlovice

vlaková zastávka Havlovice

kategorie: doprava / nádraží
lokalita: domažlicko
GPS: 49°25'0.089"N, 12°52'29.734"E

zobrazit více
přírodní park Zelenov

přírodní park Zelenov

kategorie: instituce / ochrana přírody
lokalita: domažlicko
GPS: 49°24'48.242"N, 12°53'41.281"E

zobrazit více

další místa v okolí