Šumava: srňsko
šumavská poloha: mapy.cz
informace přináší šumavské ubytování: apartmány Rudík, Železná Ruda
Vchynicko - tetovský kanál o délce 9,5 km (od rechlí do Mechova je od roku 1942 využíván jako přivaděč vody pro elektrárnu Vydra. Ta byla podle projektu z roku 1937 vybudována v letech 1938 až 1939 na Čeňkově pile. Její vysokotlaké turbíny mohou dávat výkon přes 6 MW - což je nejvyšší instalovaný výkon hydroelektrárny v západočeském regionu. Voda je podzemním potrubím o délce 3 218 metrů vedena do akumulační nádrže o objemu 67 000 krychlových metrů pod Sedelským vrchem poblíž Srní. Její rozměry jsou 155 x 115 m. Autorem projektu na využití kanálu byl ing. Karel Kosek. Hlavním účastníkem výstavby vodního díla se staly Západočeské elektrárny, a.s. Dostavba elektrárny i zařízení s ní spojených proběhla v roce 1942. Po obsazení Čech a Moravy faštickým Německem po 15.3.1939 stavba elektrárny pokračovala a podíleli se na ní i četní váleční zajatci, např. z Francie. Voda z nádrže putuje do vyrovnávací komory v tzv. vodním zámku a následně je vedena 900 m dlouhým tlakovým potrubím s převýšením 235 m ke dvěma Francisovým turbínám elektrárny, z nichž každá je schopna dávat výkon 3,2 MW. Elektrárna pracuje ve špičkách a ročně do sítě dodává kolem 25 000 MWh elektrické energie. Traumatologický bod A 38.
Šumava je protkána stovkami cyklostezek a pěší turisté jsou dnes proti cyklistům skoro v menšině. Šumava nabízí čistou přírodu, lesy, pláně, vrcholy, rybníky, slatě, přehrady, potoky, skály i spoustu zajímavostí v podobě šumavských vesnic, historických a technických památek. Na kole se můžete podívat i do chráněných přírodních rezervací a trasu si pohodlně naplánovat podle obtížnosti i délky. Navíc můžete využít cyklobusů, které vás dopraví i s vaším kolem do vzdálenějších míst. Pokud se chcete přiblížit do vzdálenějších koutů Šumavy, můžete využít speciální sítě Zelených autobusů. Za většinu z nich je připojen přívěs na přepravu kol, jejich vykládku zajišťuje steward. Ubytování na Šumavě naleznete v prastarých šumavských chalupách, nově vybudovaných chatách, malých rodinných penzionech, apartmánech, farmách a hotelových komplexech - to je to pravé ubytování pro milovníky klidu, pohody a romantiky - a Šumavy. Šumava, to jsou hluboké lesy, stinné silničky, cesty a pěšiny, horské pláně a slatě. Zajímavé je poznávání kdysi zakázaných míst Šumavy a také jejich porovnání s Bavorskou Šumavou, kde se čas na 40 let nezastavil vybudováním pohraničního pásma. Ubytování můžete vybírat podle řady kritérií nejen vlastního vybavení, ale například vzdálenosti a náročnosti nejbližších lyžařských areálů či možností koupání a podle dalších kritérií. Husté rozmístění web kamer vám přes net vytvoří obrázek o aktuálním stavu počasí, sněhu, sněhových podmínkách pro lyžování, pro běžkaře. Velkým lákadlem je Lipenská přehrada, ale Lipno není jenom letní atrakcí, díky skiareálu Lipno a Lipno servisu zde najdete vyžiti i v zimě. Rozmanité spektrum informací přináší náš nejstarší šumavský net. Dalším médiem s řadou zajímavostí jsou rádia - Rock Radio Šumava, Kiss Jižní Čechy. Na Šumavě vznikla i řada slavných a známých filmů, jedním z nejznámnějších je Král Šumavy. Králem Šumavy se dnes nerozumí ale jen převaděč a pašerák, ale i vítěz cyklo maratonu MTB, ROAD Author Král Šumavy.
Ukázka z knihy Mlhy na Blatech Karla Klostermanna:
„To to, to to! — Nedej Pánbůh!" bránily se obě ženy.
„A co by, chudinka, vědět mohla ?" doložila bába.
„To zas my nevíme," odpověděl sedlák, „a proto budeme mlčet. Švakra a sestry je mi líto, Váši taky, ale pomoci jim nelze. Já být Potužákem, toho kluka Vojtu bych byl do domu nevzal. Tolik povídám dnes, jako jsem už stakrát řekl."
Selka přisvědčila.
„Nedopouštěj Pánbůh!" zalkala bába, lomíc rukama. „Mjí dítě, mjí ubohý dítě!"
Sedlák máchl rukou, pozatřásl hlavou a seskočil se zápraží, kde tato rozmluva se udála.
„Mně se zdá, že ten déšť trochu ustává," pravil, odcházeje zase směrem ke kůlně, „kdyby Pánbůh dal!"
Za chvilku ozývaly se od kůlny v pravidelných mezerách rány sekyrky, oklesťující kusy dříví na kolíky, a na zátoňce pacholek se dal do štípání dříví palivového.
Ba, provedla svou Apolena. Vykradla se ze stodoly za humna, přeběhla rychlými kroky kus rozmočeného palouku a kratičkou mez mezi poli a octla se na vozové cestě, jež na severu od Zbudova, po samém kraji Zbudovského rybníka, vede k okresní silnici, kudy se jezdí od Týna nad Vltavou přes Nákří, Dívčice a nákeřskou stanici k Novému Sedlu, odkud pak vede, křižujíc se u Nové hospody s císařskou silnicí probíhající od Budějovic k Vodňanům, ku Padeřišti a Netolicům.
Ba, cesta to byla, lidmi a dobytkem vyšlapaná; zvěstovaly i koleje, že se tudy jezdilo, avšak jakou onoho božího dne se jevila, jedině myšlenky po ní běhat stačily; pro lidské nohy představovaly hluboce vyryté koryto, slizkým, černým bahnem vyplněné, do něhož, kdo nucen byl se jí dávati, hluboko se bořil, nepřetržitou řadou zelenavě žlutých kaluží a lokáčů, jimž nebylo lze se vyhnouti.
Apolena se jim hrubě ani nevyhýbala. Vykasala se, přes kolena, lem sukně zastrčila za kalounek, jímž měla přivázanou okolo pasu zástěru, a co jen mohla, rychle brala se kupředu; kde jen bylo lze tak učiniti, vybočovala z cesty, po pažitě utíkala.
Pršelo neustále, ač poněkud méně hustě, ale nebe bylo úplně zatažené, šedé, špinavé cáry se spouštěly z neprostupných bělavých mraků a pojily, slévaly se s těžkou mlhou, kterou promočená země a hladiny vod jim posílaly v ústrety.