přední evropská seismologická stanice v počtu záznamů – štola Kristýna zajímavosti ze Šumavy
největší jednoobloukový most bez táhla na světě - Žďákovský most zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položená románská památka v Čechách - kostel sv. Martina, Nicov zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položené gotické město v Čechách - Kašperské Hory zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položené sluneční hodiny v Čechách - Kleť zajímavosti ze Šumavy
rozlohou 648 ha největší rybník na světě - rybník Rožmberk zajímavosti ze Šumavy
nejvyšší kopec na území bývalého protektorátu Böhmen und Mähren - Javorník 1089 m zajímavosti ze Šumavy

letecký souboj P-51 Mustang  vs. Me-262

detailní info

kategorie: vojenské / bitvy
lokalita: budějovicko
GPS: 48°56'52.256"N, 14°25'41.247"E Zobrazit na mapy.cz

popis

17. duben 1945 vyslala 8. letecká armáda (8th US Army Air Force) ze základen v Anglii přes 1000 těžkých bombardérů a 800 stíhaček (převážně P-51 Mustang) na Drážďany ale i další cíle, také ty ležící na území protektorátu - nádraží, skladiště pohonných hmot a letiště. Do Čech se ale přesunula německá jednotka Jagdgeschwader 7, vyzbrojená nejmodernějšími proudovými stroji Messerschmitt Me-262 Schwalbe. Mezi jednotky doprovodných stihačů je zařazena také 339. stíhací skupina (339th Fighter Group), která se zúčastnila již útoku předešlý den. 55 jejích Mustangů odstartovalo z mateřské základny Fowlmere v půl dvanácté, po dvou hodinách stíhačky dohonily bombardovací svaz, chvíli se zdržely v jeho těsné blízkosti, aby vzápětí po jednotlivých perutích (Fighter Squadron) zahájily své vlastní mise. Velitel 503. perutě Capt. Raymond F. Reuter vedl svých 19 Mustangů nejprve nad Klatovy, kde zopakovaly krátký útok na zdejší letiště z předchozího dne. Vedoucí letku (Flight) tvořil velitel Capt. Raymond F. Reuter, následoval jej 1./Lt. William R. Preddy, dále 1./Lt. Joseph C. Farrell a jeho „wingman“ McElwee a v podobném složení pak následující 4 letky. Celá sestava perutě se přesunula nad Prahu, kde následující událost popisuje 1./Lt. Joseph C. Farrell "Ve 14.30 byla peruť napadena flakem 20 a 40 mm nad letištěm východně od Prahy. Před střelbou jsem uhnul doleva a ostatní mne následovali. Stroje Capt. Reutera a Lt. Preddyho jsme již neviděli, ale ozvali se nám rádiem. Dohodli jsme se na srazu nad řekou severozápadně od města. Když jsme se blížili ke smluvenému místu, oznámil nám Capt. Reuter, že pronásledují dva Me-262. Po několika minutách se opět ozval a oznámil nám, že v pronásledování pokračuje směrem na jih. To bylo 14.45 a my jsme velitele slyšeli naposledy." Německý letec od Prahy odlétal k další letecké základně na území protektorátu v Plané u Českých Budějovic, nad kterými se bojující letadla ocitla za necelou čtvrthodinu. Německému letci podařilo vlákat oba Mustangy do pasti – vtáhl pronásledovatele do protiletecká obrany  letiště a ta zabodovala. Zasáhla Mustang No.44-72485 kódového označení D7-J pilotovaný Capt. Reuterem a ten se zřítil nedaleko Boršova nad Vltavou na okraj Farského lesa. Po dopadu explodoval. Podle pozorování místních obyvatel, kteří doběhli na místo havárie se roztrhala stíhačka i tělo letce. Reuter byl po své tragické smrti pohřben v Boršove nad Vltavou, později byl exhumován a jeho ostatky převezeny na vojenský hřbitov US Military Cemetery Lorraine poblíž města St. Avold ve Francii. Osud druhého amerického letce 1./Lt. Preddyho nebyl o moc lepší. Pilot se pokoušel najít místo pro nouzové přistání, ale okolo obce Krocova, kam letec mířil, takových míst mnoho není. Pak stroji zastavil motor a nad Třístovem se letadlo stočilo na jihovýchod, rychle klesalo k osadě Záluží do mírné, stromy zarostlé prolákliny ve stráni, kterou protékal potok. Zachytilo podvozkem o strom, křídlem vrazilo do meze, po několika přemetech se urazila vrtule a rozlomil trup. Pilot přežil, ale přijelo si pro něj Gestapo a nařídilo starostovi jeho převoz do nemocnice. V nemocnici, kam dorazil až po čtyřech hodinách nepříjemné cesty se těžce zraněného pilota ujaly zdravotní sestry. Hans Gerlach, německý parašutista zotavující se v nemocnici, se rovněž snažil pomoci svému protivníkovi a stále si pamatuje Preddyho jméno. Jednadvacetiletý William R. Preddy ale po třech dnech svým zraněním podlehl, měl započteno jedno vzdušné vítězství a jedno pravděpodobné. Ostatní letci 503. perutě, neznali osud svého velitele a pokračovali v pronásledování Messerschmittu a konečně blízko Plzně dosáhli úspěchu - německý pilot vyskočil, ale pro malou výšku nestihl použít záchranného padáku a zabil se. Na území Čech během útoků na německé letecké základny vedle Capt. Reutera a 1./Lt. Preddyho havarovalo minimálně 7 dalších Mustangů a 2 stíhací bombardéry P-47 Thunderbolt, kteří v roli „kotlářů“ ničili dopravu na železnici. Mezi stíhači to byly nejvážnější ztráty v průběhu války.

letecký souboj P-51 Mustang  vs. Me-262 na mapě

místa v okolí

Homole

Homole

kategorie: města a obce / města a obce
lokalita: budějovicko
GPS: 48°56'21.360"N, 14°25'41.010"E

zobrazit více
kaple Poříčí

kaple Poříčí

kategorie: kultura a památky / kaple
lokalita: budějovicko
GPS: 48°55'35.710"N, 14°26'24.842"E

zobrazit více

další místa v okolí

firmy v okolí

čerpací stanice Benzina, České Budějovice, Rožnov

čerpací stanice Benzina, České Budějovice, Rožnov

kategorie: obchody / čerpací stanice
lokalita: budějovicko
GPS: 48°57'6.348"N, 14°27'57.691"E

zobrazit více
čerpací stanice OMV, České Budějovice, Litvínovice

čerpací stanice OMV, České Budějovice, Litvínovice

kategorie: obchody / čerpací stanice
lokalita: budějovicko
GPS: 48°57'49.359"N, 14°27'28.145"E

zobrazit více

další firmy v okolí