nejvýše položená pravěká pevnost v Čechách - Obří hrad zajímavosti ze Šumavy
nejstarší kostel v Bavorsku - kostel Naší milé Paní u Staré kaple, Řezno zajímavosti ze Šumavy
nejdeštivějších místo v České republice - 1500 mm/rok - Březník zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položenou zříceninou v České republice - Vítkův kámen zajímavosti ze Šumavy
první rakousko-uherská továrna na kolečka k dětským kočárkům - Watzlawick Rejštejn zajímavosti ze Šumavy
první rektorkou Univerzity Karlovy jako první žena od jejího založení - prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D. zajímavosti ze Šumavy
nejvýše položené gotické město v Čechách - Kašperské Hory zajímavosti ze Šumavy

zrušená železniční trať Haidmühle (D)

detailní info

kategorie: kultura a památky / technické
lokalita: Německo
GPS: 48°49'20.89"N 13°46'21.54"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Zbytky železniční tratě, ze které zbyly pouze náspy, mosty a zářezy a její dráha byla místy změněna na cyklostezku. Staniční budovy přeměněny na soukromé objekty. Původně mezinárodní trať byla v důsledku poválečného uspořádání Evropy natolik nevyužívána, že v roce 1974 bylo 14 kilometrů tratě z Haidmühle až po Jandelsbrunn vytrháno. Paradoxně se tak trať nedochovala ve svobodné půlce kontinentu, navzdory tomu, že blokáda pocházela z komunistické strany a tak dnes již tento vlakový přímý spoj mezi Českými Budějovicemi (či Volary) a Pasovem je historií. Trať mezi Černým Křížem a Haidmühle byla uvedena do provozu v úterý 15. listopadu 1910 a stala se tak poslední u nás vystavěnou mezinárodní tratí a jednou z posledních lokálních tratí vůbec. Nádraží v Haidmühle se stalo přechodovou neboli styčnou stanicí. Na samé hranici ležící česká obec Nové Údolí měla jen zastávku s druhou nakládací kolejí. Haidmühlská stanice měla již klasické rozvětvené kolejiště s několika dopravními a manipulačními kolejemi. Staniční budova nebyla malá a po roce 1918, v ní měly své personální zastoupení i Československé státní dráhy. Železnice procházející obcí spojovala bavorský Pasov s oblastí Volarska, odkud bylo možno po železnici snadno dosáhnout významná střediska české Šumavy a Pošumaví. Přímé vlaky spojovaly Pasov s Prachaticemi, v období 2. světové války bylo dokonce zavedeno rychlíkové spojení Pasova s Českým Krumlovem. Zlomem pro Šumavu a příhraniční obce byly důsledky 2. světové války a nástup komunistické moci v Československu. Bavorská strana včetně Haidmühle dopadla posléze o poznání lépe. Železniční provoz v Haidmühle ustal nejprve ve směru do Čech, o řadu let později i ve směru k Pasovu. Hraniční přechod pro pěší a cyklisty byl opět otevřen v roce 1990. Zároveň byl v té době obnoven provoz osobních vlaků až do Nového Údolí, když předtím po dvě desítky let volarské vlaky nuceně končily svou jízdu va Stožci.

zrušená železniční trať Haidmühle (D) na mapě

zrušená železniční trať Haidmühle (D) na fotografiích

místa v okolí

Haidmühle (D)

Haidmühle (D)

kategorie: města a obce / města a obce
lokalita: Německo
GPS: 48°49'26.53"N; 13°46'28.42"E

zobrazit více
pomník padlých WWI i II, Haidmühle (D)

pomník padlých WWI i II, Haidmühle (D)

kategorie: vojenské / pomníky
lokalita: Německo
GPS: 48°49'35.75"N 13°46'30.72"E

zobrazit více

další místa v okolí

firmy v okolí

Jednota Stožec

Jednota Stožec

kategorie: obchody / smíšené
lokalita: volarsko
GPS: 48°51'33.017"N, 13°49'19.091"E

zobrazit více