první česká vytištěná kniha byla „Kronika Trojánská“ roku 1468 - Plzeň zajímavosti ze Šumavy
jediný výskyt Šídlatky jezerní v ČR - Černé jezero zajímavosti ze Šumavy
první rektorkou Univerzity Karlovy jako první žena od jejího založení - prof. MUDr. Milena Králíčková, Ph.D. zajímavosti ze Šumavy
nejstarší církevní stavba v Čechách - rotunda sv. Petra a Pavla, Starý Plzenec zajímavosti ze Šumavy
prvně použitý lomený gotický oblouk v čechách - kostel Albrechtice zajímavosti ze Šumavy
největší vodní elektrárna v západních Čechách - Čeňkova pila zajímavosti ze Šumavy
nejvyšší kopec na území bývalého protektorátu Böhmen und Mähren - Javorník 1089 m zajímavosti ze Šumavy

vlaková zastávka Pěkná

detailní info

kategorie: doprava / nádraží
lokalita: lipensko
GPS: 48°50'55.611"N, 13°54'36.713"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Vlaková zastávka Pěkná leží na trati značené pro cestující číslem 194 Volary - České Budějovice, odbočka Rožnov - Černý Kříž - Volary, Nové Údolí (Haidmühle) je původní mezinárodní tratí. Vede přes České Budějovice, odbočka Rožnov, Černý Kříž, Volary - Nové Údolí. Jde o jednokolejnou regionální trať. Provoz na Úseku do Kájova byl zahájen v roce 1891, do Nové Pece v roce 1892 a do Volar v roce 1910. Úsek do Nového Údolí vedl na státní hranici a dál do Haidmühle, kde v důsledku politického uspořádání Evropy po 2. sv.válce byl provoz v roce 1951 zastaven. Dnes je část za Novým Údolím muzejní. Na úseku Stožec - Nové Údolí nebyla v od roku 1977 do roku 1990 provozována osobní doprava. V roce 1958 byla trať u Lipna přeložena v důsledku stavby přehrady a původní trať je částečně pod vodou. Stavba trati do Nového Údolí započala na podzim roku 1910 od Černého Kříže přes Stožec k celnici v Haidmühle a pokračovala do Pasova. Po zbudování železné opony byla trať do Bavorska byla fyzicky přerušena, když bylo několik desítek metrů kolejí na české straně vytrháno. Železniční trať z Černého Kříže zůstala sice zachována, ale osobní vlaky od 70. let končily jízdu nuceně ve Stožci, za nímž byla trať přehrazena vraty a zatarasena výkolejkou, a do Nového Údolí jezdily jen kontrolované manipulační vlaky se dřevem. Proto byl na německé straně 18 km dlouhý úsek železnice z Haidmühle do Jandelsbrunnu v roce 1974 rozebrán. Provoz osobních vlaků do Nového Údolí byl na české straně obnoven 30. června 1990 a v roce 1994 byl založen spolek Pošumavská jížní dráha, který symbolicky obnovil koleje až přímo na státní hranici 105 m dlouhá rarita - nejkratší mezinárodní železnice na světě. Je zde i muzeum, které je umístěno v historickém chladícím vagonu z 20. let 19. století. V letní sezóně a při různých příležitostech se můžete po trati svést replikou parní lokomotivy zvané s nadsázkou "Gigant", která byla vyrobena Zdeňkem Liberdou z Kubovy Hutě. Získáte speciální pamětní jízdenku a razítko. Děti si mohou zazvonit na lokomotivní zvonec a rozhodnout se zda chtějí využít k cestě za hraniční čáru rychlík či osobní vlak, který zastaví i na "zastávce U břízy". Zkusí si i červenou čepici výpravčího a pravou píšťalu vlakvůdce. Muzeum představuje písemné, obrazové i trojrozměrné památky, připomínající život v Novém Údolí a v jeho okolí, a dále pak představuje návštěvníkům podivuhodný svět pošumavských lokálek. Expozice je koncipována jako časová linie od doby budování zdejších tratí, přes předválečný zlatý věk, okupaci, osvobození, dobu komunistické diktatury a hraničního pásma až po současnost. Mnohé dokumenty a fotografie jsou unikáty, které nebyly dosud publikovány.

vlaková zastávka Pěkná na mapě

vlaková zastávka Pěkná na fotografiích

vlaková zastávka Pěkná

vlaková zastávka Pěkná

kategorie: doprava
lokalita: lipensko

zobrazit více

místa v okolí

bunkr (řopík) 195/27/A-140Z

bunkr (řopík) 195/27/A-140Z

kategorie: vojenské / bunkry
lokalita: volarsko
GPS: 48°51'4.247"N, 13°55'19.164"E

zobrazit více
bunkr (řopík) 195/29/A-140

bunkr (řopík) 195/29/A-140

kategorie: vojenské / bunkry
lokalita: volarsko
GPS: 48°51'21.671"N, 13°54'58.824"E

zobrazit více

další místa v okolí