Železniční most na Červené přes Vltavu byl vystavěn v letech 1886–1889 jako součást nově otevřené železniční trati Tábor–Ražice. Otevřen byl 20. listopadu 1889. Je 253 metrů dlouhý, 68 metrů vysoký, váží 940 tun a obsahuje 329 000 nýtů. Most vyrobila Pražská mostárna za 510 000 zlatých. Byl vybudován jako součást Českomoravské transverzálky. Ve své době byl druhou nejvyšší mostní stavbou v celém Rakousku a zaujal tak hned druhé místo za mostem Trisana v Alpách. Jeho výška nad dnem údolí je 68 m, ovšem nad hladinou vodní nádrže Orlík jen 35 m. Před napuštěním orlické přehrady byly jeho dva kamenné pilíře zpevněny. V roce 1988 byl zapsán jako kulturní památka. S účinností k 20. říjnu 2016 ministerstvo kultury deklaratorním rozhodnutím prohlásilo, že zápis nebyl platný a tedy most není kulturní památkou. Od 27. 10. 2021 se opět jedná o kulturní památku pod. rejst. č. ÚSKP 106761. Původní ocelová konstrukce již technicky dnešnímu provozu nevyhovovala, na trati proto nešlo využít některé typy vlaků. Nemohly tam jezdit nákladní vozy, nejvyšší možná rychlost na mostě byla pouhých 30 kilometrů v hodině. Aktivista Karel Holl prosazoval zachování mostu jako technické památky a navrhl železniční správě nahradit kolejové těleso cestou pro pěší turistiku a cyklistiku. Pro případ likvidace mostu navrhoval možnost využití nového železničního mostu také pro pěší turistiku a cyklisty. Proto vedle vznikl nový železobetonový most, s rozpětím oblouku 156 metrů jeden z největších v Česku. Starý most zůstane na svém místě jako památka – podobných příhradových mostů v Česku už moc není. Navíc je to vůbec první železniční most v českých zemích, který byl postaven bez lešení, pouze letmou montáží.
kategorie: kultura a památky
/ kaple
lokalita: písecko
GPS: 49°21'23.667"N, 14°15'49.128"E
typ: apartmánový dům
lokalita: kašpersko
obec: Kašperské Hory
kapacita ubytování: 16
cena ubytování: od 350 Kč
typ: chalupa
lokalita: sušicko
obec: Annín
kapacita ubytování: 12
cena ubytování: od 250 Kč