Unikátní technická památka je řetězový most (řetězák, Stádlecký most) na řece Lužnici pod obcí Stádlec, neboť je posledním empírovým mostem tohoto druhu v Evropě. Původně most překračoval řeku Vltavu u Podolska (pod hradem Orlík) asi 10 km východně od Písku, kde byl postaven českobudějovickým podnikatelem Vojtěchem Lannou v letech 1847 - 1848. Vyprojektoval ho Bedřich Schnirch (a Gassner), autor řady podobných mostů nejen u nás, ale i v zahraničí. V plném zatížení most sloužil přes 90 let. Roku 1942 byla automobilová doprava převedena na nový železobetonový most, který překlenul celé vltavské údolí. Řetězový most sloužil dál místní přepravě až do roku 1960. Když se v roce 1957 začalo budovat naše největší vodní dílo Orlík, bylo o tři roky později rozhodnuto tuto unikátní technickou památku přestěhovat, rok po jejím vyhlášení za národní technickou památku. S napouštěním přehradního jezera by došlo k zatopení mostu, proto byl celý rozebrán, jednotlivé díly byly označeny a uloženy. Ze třinácti vytypovaných míst se jako nejvhodnější jevilo umístění na řece Lužnici, u Stádlece v místech, kde se řadu let přes řeku převáželo (spojovala se tak obec Stádlec a Dobřejovice). Řečiště i silnice zde byly obdobně široké jako na místě, kde most původně stával. Podle dokumentace byly originální části znovu sestaveny a 25. května 1975 byl most otevřen. Celková délka mostu od kotevních bloků je 157 metrů, šířka 6 metrů a výška pylonů nad vozovkou 10,5 m. Ty jsou spojeny s dřevěnou mostovkou vertikálními táhly. Řetězy jsou protaženy otvory ve dvou kamenných pylonech ohraničujících most a zakotveny do vyzděných kamenných bloků. Když byl most rozebírán, byl každý ze 2.000 žulových kvádrů očíslován - kamenné bloky z jednoho pylonu byly očíslovány arabskými číslicemi jinou barvou než kvádry z pylonu druhého, které byly očíslovány číslicemi římskými. Barvy však nevydržely přechodné desetileté uskladnění a nastal problém jejich opětovného složení. Dokonce se uvažovalo o jeho zkrácení o 30 metrů, protože některé ocelové části z celkového počtu 1.100 chyběly nebo byly poškozeny. Ze 102 tun celkové hmotnosti mostu muselo být 14 tun nahrazeno novými prvky a dokonce i některé kamenné kvádry musely být zhotoveny nové. Dílo se však přes všechny problémy podařilo dokončit a tak most slouží od slavnostního otevření dne 24. 5. 1975 omezenému provozu na silnici III. třídy pro osobní motorová vozidla do hmotnosti 2 t a šířce 2 m. V roce 2006 proběhla rekonstrukce mostu, zakončená slavnostní přestřihnutí pásky dne 28. listopadu 2006. Při rekonstrukci byla vyměněna mostovka ze smrkového dřeva za odolnější dřevo dubové a v roce 2007 byly vyspárovány kamenné bloky a sanovány bloky kotevní. Celková délka mostu 147,16 m; světlá délka přemostění 86,26 m; šířka mostu 6,8 m; šířka průjezdného profilu 3,82 m; dovolené zatížení 1,5 t.
kategorie: kultura a památky
/ osobnosti
lokalita: táborsko
GPS: 49°22'45.714"N, 14°29'43.919"E
kategorie: kultura a památky
/ filmová místa
lokalita: táborsko
GPS: 49°20'23.208"N, 14°30'7.783"E
typ: apartmánový dům
lokalita: kašpersko
obec: Kašperské Hory
kapacita ubytování: 16
cena ubytování: od 350 Kč
typ: chalupa
lokalita: sušicko
obec: Annín
kapacita ubytování: 12
cena ubytování: od 250 Kč