nejstarší kostel v Bavorsku - kostel Naší milé Paní u Staré kaple, Řezno zajímavosti ze Šumavy
popraven gilotinou v brandenburgské káznici jako úplně poslední oběť – páter Josef Jílek zajímavosti ze Šumavy
první česká vytištěná kniha byla „Kronika Trojánská“ roku 1468 - Plzeň zajímavosti ze Šumavy
jeden ze tří kostelů v Evropě orientovaných na západ - Vejprnice zajímavosti ze Šumavy
jediné znaky na náhrobnících z křižáckých výprav v ČR - Radomyšl zajímavosti ze Šumavy
největší vodní plocha v České republice - Lipno zajímavosti ze Šumavy
1929 v Litvínovicích naměřena nejnižší teplota v ČSR – mínus 42,2° Celsia zajímavosti ze Šumavy

Podolský most, Vltava

detailní info

kategorie: kultura a památky / technické
lokalita: písecko
GPS: 49°21'25.887"N, 14°16'22.087"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Součástí silničního spojení mezi Táborem a Pískem je železobetonový silniční most, který překlenul Vltavu mezi obcemi Podolí I a Temešvár. Most byl vybudován mezi lety 1939 a 1943, aby nahradil starý řetězový most vybudovaný v roce 1848. Tento most byl v roce 1960 v souvislosti s výstavbou Orlické přehrady rozebrán a přemístěn na řeku Lužnici, k vesnici Stádlec (Stádlecký most). Návrh mostu byl ve 30. letech 20. století oceněn na architektonické výstavě v Paříži, kde v roce 1937 získal Zlatou medaili a byl nazván Le beau pont de l´Europe (Krásný most Evropy). Další ocenění získal v roce 1939 na výstavě v belgickém Lutychu. Projekt mostu připravili V. Janák, J. Brebera a L. Pacholík ve spolupráci s Ing. J. Blažkem. Za druhé světové války byl most důležitou dopravní spojnicí. Oba břehy Vltavy navíc v roce 1945 tvořily demarkační linii mezi americkou a sovětskou částí osvobozovaného Československa. V dubnu a květnu 1945 sloužil most jako ústupová cesta části německých jednotek do amerického zajetí. Vojáci 3. americké armády zde v květnu 1945 čekali dva týdny na příjezd sovětských vojsk. V roce 2000 zde byla díky fandům vojenské historie odhalena pamětní deska. Podolský most byl za dob totality přejmenován na most Klementa Gottwalda a z Vltavy se v těchto místech stala vodní nádrž Orlík neboli Orlická přehrada. Most je dlouhý 510 m a tvoří ho několik oblouků, největší má rozpon 150 m a krajní 36,65 m. Na pravém vltavském břehu je 6 polí, na levém jen dvě. Šířka mostu je pouhých 8,5 m (6,5 m vozovka a po jednom metru na každé straně tvoří chodníky). Vozovka leží ve výšce 55 - 65 m nad řekou Vltavou, resp. Orlickou přehradou. Na stavbu mostu bylo spotřebováno 1 200 tun ocelové výztuže, 6 920 tun cementu a 6 300 m krychlových dřeva. Zpracováno bylo celkem 20 900 tun betonu. Most postavila za tehdejších 26 milionů korun firma Ing. B. Hlava.

Podolský most, Vltava na mapě

Podolský most, Vltava na fotografiích

místa v okolí

pamětní deska Americké armády, Podolský most

pamětní deska Americké armády, Podolský most

kategorie: vojenské / pomníky
lokalita: písecko
GPS: 49°21'24.832"N, 14°16'12.795"E

zobrazit více
Výlet

Výlet

kategorie: kultura a památky / filmová místa
lokalita: písecko
GPS: 49°21'23.028"N, 14°16'13.548"E

zobrazit více

další místa v okolí