největší jednoobloukový most bez táhla na světě - Žďákovský most zajímavosti ze Šumavy
jeden z nejvýše položených hradů v České republice - Kunžvart zajímavosti ze Šumavy
největší výrobce těstovin ve střední Evropě „Bratři Zátkové" - Boršov nad Vltavou zajímavosti ze Šumavy
první Čech, který navštívil metropoli Inků Cuzco, byl František Boryně – Malonice zajímavosti ze Šumavy
nejstarší český tištěný kalendář z roku 1485 - Vimperk zajímavosti ze Šumavy
jediná česká tiskárna do roku 1533 - Plzeň zajímavosti ze Šumavy
první česká vytištěná kniha byla „Kronika Trojánská“ roku 1468 - Plzeň zajímavosti ze Šumavy

železniční most Hracholusky, Pňovany

detailní info

kategorie: kultura a památky / technické
lokalita: plzeňsko
GPS: 49°47'10.595"N, 13°4'26.570"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Pňovanský most (zvaný též Rámusák) je železniční most přes přehradu Hracholusky na železniční trati z Pňovan do Bezdružic (v jízdním řádu pro cestující označená číslem 177), dokončené v roce 1901. Most vznikl na základě zemského zákona o podpoře výstavby drah z roku 1892. První návrh mostu z roku 1894 počítal s vybudováním pilířů z ocelové konstrukce, ale nebyl schválen, takže současná podoba mostu vychází z druhého návrhu z roku 1897. Tvoří ho dva zděné mostní pilíře nad přehradou o výšce 44 metrů (včetně základů) a dva zemní pilíře na každé straně mostu. Nad nimi jsou tři ocelová pole, z nichž každé je 55 metrů dlouhé. Most doplňují dva kamenné oblouky. Celková délka mostu je 210 metrů a spočtená váha ocelové konstrukce je 461 144 kg. Stavba mostu započala v roce 1899 a byla dokončena v roce 1901. Pro lokální dráhu do Bezdružic byl zprovozněn 6. června 1901. Původně byl most postaven nad řekou Mží a výška byla cca 47 metrů. Jedná se tak o 3. nejvyšší most v České republice. V roce 1963 bylo údolí zatopeno přehradou Hracholusky a výška mostu tak klesla na nynějších 37 metrů. Ještě předtím došlo ke zpevnění mostních pilířů, aby odolaly zvýšené hladině vody. Ocelová konstrukce mostu se kromě průběžných nátěrů dočkala první větší opravy mezi lety 1969 až 1972. V současné době most stále slouží původnímu účelu a od 90. let je též oblíben vyznavači adrenalinových sportů. Koncem července 2018 začala rozsáhlá rekonstrukce mostu. 1. července 2018 došlo k symbolickému rozloučení se se starým mostem projetím po něm parní lokomotivou. Rekonstrukce mostu, která vyšla na 109 milionů korun a probíhala unikátním způsobem, se týkala výměny tří hlavních ocelových polí, zesílení spodní stavby injektážemi. Každý ze tří dílů mostu stavbaři sešroubovali a otáčeli společně pomocí malých hydraulických lisů. Podobná metoda se v České republice zatím nepoužila. Každé pole plus montážní rám vážily celkem 400 tun. Stará i nová konstrukce se vždy spojily vysokopevnostními tyčemi mostovkami k sobě a otáčely se o 180 stupňů. Nová konstrukce pak zůstala dole a stará nahoře. Pak se rozepnuly a stará se vysunula na předpolí. Na otáčení se chodily dívat desítky lidí. Plzeňský kraj nechal na most zavěsit ocelovou lávku pro cykloturisty za 12 milionů korun. Oprava byla dokončena v dubnu 2019 a 27. dubna 2019 proběhla úspěšná zatěžovací zkouška pomocí tří lokomotiv řady T 679.1 (781) zvanými Sergej. Provoz na trati byl obnoven v podvečer 30. dubna 2019.

železniční most Hracholusky, Pňovany na mapě