popraven gilotinou v brandenburgské káznici jako úplně poslední oběť – páter Josef Jílek zajímavosti ze Šumavy
první elektrifikovaná trať v ČR od roku 1903 - Tábor zajímavosti ze Šumavy
nejvyšší kopec na území bývalého protektorátu Böhmen und Mähren - Javorník 1089 m zajímavosti ze Šumavy
rozlohou 648 ha největší rybník na světě - rybník Rožmberk zajímavosti ze Šumavy
první veřejné pouliční osvětlení v Čechách - Fr. Křižík, Písek zajímavosti ze Šumavy
nejstarší kamenná rozhledna v Čechách z roku 1825 - Kleť zajímavosti ze Šumavy
nejdéle trvala 2. světová válka v Evropě (Německá armáda podepsala kapitulaci až 12. května 1945) - Čimelice zajímavosti ze Šumavy

nádraží Jindřichův Hradec

detailní info

kategorie: doprava / nádraží
lokalita: jindřichohradecko
GPS: 49°9'17.534"N, 15°0'15.171"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Na nádraží v Jindřichově Hradci nalezneme koleje dvou rozchodů - normální 1435 mm na trati s číslem 225 do Veselí nad Lužnicí a úzkorozchodný 760 mm (tzv. bosenský rozchod) na tratích 228 a 229 do Obrataně a Nové Bystřice. Trať s normálním rozchodem a s číslem 225 - Havlíčkův Brod – Veselí nad Lužnicí je jednokolejná elektrizovaná trať, součást celostátní dráhy. Vede z Havlíčkova Brodu přes Dobronín, Jihlavu, Kostelec u Jihlavy, Horní Cerekev, Jindřichův Hradec do Veselí nad Lužnicí. Provoz byl zahájen v roce 1871 na úseku Havlíčkův Brod – Jihlava (podrobněji v článku Rakouská severozápadní dráha) a v roce 1887 na zbývající části tratě. Zastávky na trati: Havlíčkův Brod, Mírovka, Šlapanov, Kamenná, Dobronín, Střítež u Jihlavy, Starý Pávov, Jihlava, Jihlava město, Jihlava-Staré Hory, Rantířov, Dvorce, Kostelec u Jihlavy, Dolní Cerekev, Výh. Spělov, Batelov, Švábov, Horní Cerekev, Horní Ves, Jihlávka, Horní Vilímeč, Počátky-Žirovnice, Popelín, Bednáreček, Bednárec, arošov nad Nežárkou, Rodvínov, Jindřichův Hradec, nádraží JHMD, Děbolín, Mnich, Kardašova Řečice, Doňov, Řípec, Veselí nad Lužnicí. Jindřichohradecká úzkokolejka - úzkorozchodné tratě z Jindřichova Hradce – je železniční trať Jindřichův Hradec - Nová Bystřice, regionální úzkorozchodná železniční trať s číslem 229 o délce 33 km a 12ti zastávkách se nacházející se v Jihočeském kraji. Díky úzkému rozchodu koleje 760 mm (tzv. bosenský rozchod) a díky přírodě České Kanady, kudy dráha prochází, je vyhledávanou turistickou atrakcí. Byla zprovozněna v roce 1897, kdy jejím majitelem byla akciová společnost Localbahn Neuhaus – Neubistritz, ale přepravu zajišťovaly rakouské státní dráhy kkStB a od roku 1918 posléze Československé státní dráhy. V roce 1925 byla dráha zestátněna. Od roku 1998 je vlastníkem a provozovatelem tratě společnost Jindřichohradecké místní dráhy a nabízí vám možnost projet se po poslední úzkorozchodné železnici v Čechách. Ještě je zde jedna úzkorozchodná trať Jindřichův Hradec – Obrataň (měří 46 km), která také dodnes slouží svému původnímu účelu - každodenní osobní a nákladní dopravě. Jsou obě však také významnou technickou památkou a jednou z nejnavštěvovanějších turistických zajímavostí regionu. Malebná nádražíčka a ukryté zastávky v lesním tichu podtrhují romantiku cesty. Mezi ty nejkrásnější patří například lesní zastávka Kaproun. Od nich vychází hustá síť turistických a cykloturistických tras propojujících další zajímavosti okolí. Ve vlaku vám také rádi přepraví vaše kolo. Parní vlaky vyjíždí na úzkokolejky od května do září, motoráčky jsou v provozu celý rok. Ve všech vlacích je povolena přeprava kol, většina zastávek je na znamení. Jízdenky se vydávají ve vlaku a ve stanicích J. Hradec, N. Včelnice, Kamenice n. Lipou, Černovice u Tábora a Nová Bystřice. Jindřichohradecké místní dráhy také vybudovaly v Nové Bystřici nové Regionální muzeum úzkokolejné dráhy. Představuje se zde historie JHMD a drážní dopravy. Nechybí tu ani historické exponáty vážící se k úzkokolejné dopravě. Zajímavostí je používání klasických Edmondsonových kartounových jízdenek, které dodává vlastní tiskárna na nádraží v Kamenici nad Lipou. Železniční trať s číslem 228 - Jindřichův Hradec - Obrataňje úzkorozchodná regionální železniční trať o délce 46 km spojující Jindřichův Hradec s obcí Obrataň v Kraji Vysočina, dvě sídla na větvích tzv. Českomoravské transverzální dráhy. Stejně jako trať do Nové Bystřice, která vychází ze stejného jindřichohradeckého nádraží má i tato dráha úzký rozchod koleje 760 mm. Pravidelný provoz na dráze byl zahájen v roce 1906, majitelem byla akciová společnost Místní dráha Jindřichův Hradec - Obratany, provoz zajišťovaly rakouské státní dráhy kkStB, po roce 1918 Československé státní dráhy. Trať byla v roce 1925 zestátněna a nadále provozována ČSD, od roku 1993 nástupnickými ČD. Od roku 1998 je vlastníkem a provozovatelem tratě společnost Jindřichohradecké místní dráhy.

nádraží Jindřichův Hradec na mapě

nádraží Jindřichův Hradec na fotografiích

nádraží Jindřichův Hradec

nádraží Jindřichův Hradec

kategorie: doprava
lokalita: jindřichohradecko

zobrazit více

místa v okolí

Na cestě po Jindřichohradecku

Na cestě po Jindřichohradecku

kategorie: kultura a památky / publicistické pořady
lokalita: jindřichohradecko
GPS: 49°9'17.534"N, 15°0'15.171"E

zobrazit více
Jindřichohradecká úzkokolejka - Jindřichohradecké místní dráhy

Jindřichohradecká úzkokolejka - Jindřichohradecké místní dráhy

kategorie: kultura a památky / technické
lokalita: jindřichohradecko
GPS: 49°9'18.760"N, 15°0'27.068"E

zobrazit více

další místa v okolí

ubytování v okolí

Rekreace na Lipně

Rekreace na Lipně

lokalita: lipensko
obec: Frymburk

zobrazit více
Dobík

Dobík

typ: penzion
lokalita: lipensko
obec: Přední Výtoň
kapacita ubytování: 31
cena ubytování: od 430 Kč

zobrazit více