jeden ze tří kostelů v Evropě orientovaných na západ - Vejprnice zajímavosti ze Šumavy
nejkratší mezinárodní železnice na světě 105 m - Nové Údolí zajímavosti ze Šumavy
první přečerpávací elektrárna v České republice z roku 1929 - Hamry zajímavosti ze Šumavy
patrně jediné město na světě se všemi dochovanými bránami - Třeboň zajímavosti ze Šumavy
nejstarší kamenná rozhledna v Čechách z roku 1825 - Kleť zajímavosti ze Šumavy
nejstarší autokemp v České republice - Annín zajímavosti ze Šumavy
největší obec v Čechách - Stachy zajímavosti ze Šumavy

zřícení Fw 190 A-8/R2, žlutá 5

detailní info

kategorie: vojenské / bitvy
lokalita: plzeňsko
GPS: 50°0'3.568"N, 13°33'42.979"E Zobrazit na mapy.cz

popis

Dno čtyřhektarového rybníka Vožehák, též Vožehův rybník spadla v roce 1944 německá stíhačka Focke-Wulf Fw 190. Jelikož Kožlanští rybník přes padesát let neodbahňovali, zůstaly trosky stroje poměrně zakonzervovány. Z bahna archeologové 28.listopadu 2012 vytáhli klikovou skříň hvězdicového motoru BMW a množství dalších trosek, které o dva dny později odvezli. Vynořila se část křídla včetně podvozkové nohy s pneumatikou Continental, 20mm kanon MG 151 i 30mm MK 108 jednoznačně ukazující na speciál Fw 190A-8/R2 od II. Sturmgruppe. Dále roztříštěný hvězdicový motor BMW 801, reduktor a jeden list třílisté vrtule. Vzácné byly nálezy drobných částí pilotní kabiny, pancéřové sedačky nebo přístrojového vybavení. Letoun se zřítil díky nehodě 19. listopadu 1944 jak dokládá zápis německé policie, kde se píše: „Letadlo Luftwaffe SW 190 V domácí letiště Welzow, základna II./JG 4 se zřítilo asi 500?m východně Kožlan okr. Kralovice do rybníka a zcela shořelo. Letec vyskočil a zůstal nezraněn.“ Velitel četnické stanice v Kožlanech, vrchní strážmistr Bek v hlášení z 20. listopadu popisuje zřícení německé stíhačky FW-190 „žlutá 5“ ve 12:45 h do rybníka „Wožeher“. Německý letec Uffz. Günter Wahl vyskočil na padáku a bezpečně přistál u obce Břežany jen s drobným škrábancem v obličeji a ještě téhož dne odcestoval zpět na domovské letiště Welzow. Devatenáctiletý pilot Günter Wahl sice u Kožlan vyvázl se škrábancem ale jeho osud se však naplnil už 26. ledna 1945, kdy se stejným strojem FW-190 havaroval ve sněhové bouři u Drážďan. Letec Günther Wahl se narodil 12. dubna 1924 v Backnangu, v roce 1939 se jeho rodina přestěhovala do Tuttlingenu. Dne 1. července 1943 nastoupil devatenáctiletý Günther k pilotnímu výcviku u Luftwaffe. A dne 26. ledna 1945 s novou „žlutou 5" smrtelně havaroval ve sněhové bouři na okraji základny Grossenhain. Pochován je na vojenském hřbitově v Tuttlingenu. Jednomístný stíhací letoun Focke-Wulf Fw 190 naháněl za druhé světové války spojeneckým letcům strach- stíhačky patřily k nejlepším strojům své doby a od roku 1941 do konce války jich bylo vyrobeno asi 20 tisíc kusů (v osmnácti variantách včetně typu stíhací bombardér). Nejvíce bylo vyrobeno typu Fw 190 A-8/R2 tzv. „žlutá 5“ s černobílým pruhem a znakem jednotky Jagdgeschwader 4 na kapotě motoru.. Rozpětí jeho křídel bylo 10,58 m, délka 9 m, poháněl jej hvězdicový motor BMW 801D-2 a v optimální výšce dosahoval rychlosti 645 km/h. Dne 19. listopadu 1944 vše nasvědčovalo tomu, že americké bombardéry směřují z jižní Itálie přes Alpy k náletu na Most či Plzeň. Na německých základnách byl vyhlášen poplach. Útok na bombardéry měla vést II. Sturm-gruppe/ Jagdgeschwader 4, jedna ze tří jednotek Luftwaffe určená výhradně k boji s bombardéry, a proto vyzbrojená focke-wulfy speciální opancéřované verze Fw 190A-8/R2. Letci odstartovali těsně před polednem ze základny Welzow u Cottbusu. K obraně před americkými stíhači se k nim připojily obratné Messerschmitty Bf 109 od III. a IV. Gruppe ze sousední základny Alteno, respektive Finsterwalde. Američané však proti očekávání nepokračovali nad Čechami a zaměřili se na cíle v Rakousku. Svaz 500 bombardérů napadl rafinérie v okolí Vídně, leteckou továrnu ve Vídeňském Novém Městě, Linec a Hörsching. Stovka německých stíhačů marně očekávala útok mezi Prahou a Plzní. Kazilo se počasí a docházelo palivo, jenže hlídkující piloti obdrželi překvapivý rozkaz nevracet se na domovskou základnu, ale přeletět na nové letiště. Velitel 8. Staffel, jedné z letek II. Gruppe, Oblt. Hans-Martin Markhoff, na neúspěšný 19. listopad vzpomíná: „Když jsme nad Plzní dosáhli bojové výšky, obdrželi jsme rádiem rozkaz přece jen přeletět do naší ‚nové stanice'. Radiové spojení bylo tak špatné, že pouze polovina z nás rozuměla. Tak se stalo, že 5. Staffel a štábní roj letěly do Bingen, 6. a 8. se vrátila do Welzow a 7.Staffel přistála ve Für-stenfeldbruck." Zmatený rozkaz, vedený snahou ušetřit vzácné palivo, měl pro piloty fatální následky. Na okraji Loun, zřejmě při pokusu o přistání do pole, se o zdivo kasárenského dvora rozbil Messerschmitt Bf 109G „černá 7". Jeho pilot, jedenadvacetiletý Obgefr. Hans Kestner zahynul. Nedaleko, na poli u obce Zeměchy, přistál druhý messerschmitt a na polním letišti u Terezína pro nedostatek paliva skupina sedmi stíhaček od III. a IV./JG 4, mezi které se ještě připletl jeden Bf 109 od JG 300. Další stíhačka se zřítila u Zavidova na Rakovnicku. Její pilot vyskočil na padáku a s lehkým zraněním byl odvezen do nemocnice Rakovník. Mezi opancéřovanými focke-wulfy od II. Gruppe zmiňují dokumenty pouze ztrátu dvou letců. V „modré 12" zahynul u Drážďan Uffz. Günther Brühl a s „modrou 10" se zřítil u obce Slemeno ve východních Čechách Uffz. Helmut Imle. Jak však naznačuje nález u Kožlan, musela II.Gruppe pohřešovat ještě jeden focke-wulf. Hlášení velitele četnické stanice v Kožlanech, vrchního strážmistra Beka uvádí, že v 12:45 hodin se do Vožehova rybníka zřítilo německé letadlo značky FW 190 „žlutá 5". V rybníce bylo právě málo vody a letadlo se zcela roztříštilo, hořelo a kráter po něm se ihned zalil vodou. Pouze křídla a munice zůstaly ležet na břehu. Pilot Uffz. Günther Wahl před zřícením vyskočil a s padákem přistál blízko Břežan se škrábancem v obličeji. Spadl do polí k Čisté. Odveden byl na obecní úřad naší obce a na motocyklu dopraven na četnickou stanici v Čisté. Zatelefonoval na základnu do Welzow a odcestoval zpět…

zřícení Fw 190 A-8/R2, žlutá 5 na mapě

místa v okolí

zřícenina hradu Angerbach u Kožlan

zřícenina hradu Angerbach u Kožlan

kategorie: kultura a památky / zřícenina
lokalita: plzeňsko
GPS: 49°59'56.877"N, 13°33'34.366"E

zobrazit více

další místa v okolí